ארכיון
 Main  > גלגלים
No categories found
 


 סטודיבייקר

בסוף שנות החמישים התקשר אילין עם חברת סטודיבייקר במטרה להרכיב את מכוניותיה בישראל. היצרנית האמריקנית הקטנה הציגה ב- 1958 את `לארק`, מכונית קומפקטית – במונחים אמריקניים – שהייתה אמורה לסייע לסטודיבייקר לצאת מבוץ ההפסדים שלה  בשנת 1966 סגרה סטודיבייקר את שעריה בפעם האחרונה. עד לסגירה יוצאו לישראל כ- 3,500 ערכות להרכבת מכוניות `לארק`. חלקן שרד עד היום.

 

חברת סטודיבייקר התחילה את דרכה כמפעל משפחתי  ליצור מרכבות, בשנת 1852 החלו שני האחים ג'ון וקלמנט סטודיבייקר למכור מרכבות לכורי הזהב.  ובשנת 1904 נכנסו לתעשיית הרכב והחלו לייצר מכוניות. במלחמת העולם השניה הצטרף המפעל למאמץ המלחמתי וייצר משאיות ומנועים למטוסים.

בשלבים האחרונים של המלחמה החלו  סטודיבייקר להערך לתקופת השלום והחלו ביצור מכוניות חדשות בשנת 1950 הוציאה חברת סטודיבייקר את Bullet Nose   מכונית בעלת חרטום דמוי מטוס ומדגם זה מכרה בשנת 1950 כ-280,000 מכוניות.

 

 

בשנת 1957 הוציאה החברה לשוק את הדגם golden Hawk שהיה בעל כנפים אחוריות ומושבים לבנים הדגם תוכנן על ידי המעצב Raymond Lowey    ועד היום דגם זה נחשב  למיוחד במינו.  

 

 

 

 

 

 

 

בשנת 1959 החל יצורה של מכונית הלארק שכאמור הורכבה בארץ, המכונית  אופינה בגריל קידמי בצורת רשת מנוע V-8 והיא יוצרה במספר דגמים (שתי דלתות, 4 דלתות, גג נפתח וסטיישן) .  בתמונות מפורטות של הדגמים תוכלו לצפות באתר ritzsite


 

 

 

1963 Studebaker Avantiהמכונית האחרונה שיצרה חברת סטודיביקר היתה Avanti מכונית ספורט ששמה נגזר מהמילה האיטלקית קדימה. תא הנוסעים של המכונית עוצב בדומה לתא טייס במטוס וגוף המכונית נבנה מפיברגלס. למרות שאותה אוואנטי נחשבת למכונית הזכורה ביותר של סטודיבייקר עבור חובבי ההגה, הרי שבעיות איכות קשות ועלות מפלצתית של תכנון מקורי הביאו להפסדים קשים ולכישלון בלתי נמנע. סטודיבייקר חדלה לנשום.

אלא שכמו במקרים לא מעטים בתעשייה, אותו כישלון הביא לניצחון מסוים. ראשית, האוואנטי הפכה לנדירה ביותר, וערכה בשוק האספנים רק עלה. בנוסף, רבים בארה"ב ראו בה מכונית ספורט שהקדימה את זמנה, מה שאיפשר לאוונטי לשוב מן המתים באמצע שנות ה-90. שוב צבר הפרויקט הנאיבי הפסדים ונסגר, ושוב חזר בשנות ה-2000.

 

2004 Studebaker XUVוהנה בתערוכת שיקגו הוצג רכב חדש הנקרא סטודיבייקר  XUV המכונית דומה להפליא לרכב השטח אמר המיוצר כיום על ידי חברת GM אך ה-XUV נשען על שלדת ה-F250 , הטנדר הענק של פורד. בנוסף, הוא גם ישווק עם שני מנועים של פורד בנפח 6.8 ליטר, עשרה צילינדרים והספק מרבי של 310 כ"ס,  ומנוע נוסף עושה שימוש בסולר ולו, שמונה צילינדרים, מגדש טורבו, 6.0 ליטר של נפח והספק מרבי של 325 כ"ס וכל החבילה עולה 75000 דולר.
יום לאחר הצגת הרכב החדש בתערוכת שיקגו, הוא כבר זכה לפרסום וכותרות מסוג אחר לגמרי. עורכי הדין של ג'נרל-מוטורס מיהרו להגיש תביעה כנגד היצרן הקטן. מדובר אגב בתביעה יוצאת דופן, שטוענת  כי אנשי אוואנטי לא רק "גנבו את העיצוב", אלא גם "קלקלו אותו".

הטענה הראשית כמובן היא כי האוואנטי מנסה לרכב על הצלחת ההאמר. ולדברי ג'נרל-מוטורס , הדמיון בין הכלים כה גדול, עד כי לקוחות פוטנציאלים עלולים לטעות ולרכוש את ה-XUV מתוך מחשבה שזה ההאמר המקורי.